Fransk aperitif marked i København


Client: Den franske stat

01 | Challenge

 

Danske forbrugere sætter pris på gastronomi, og København er i dag en af hovedsæderne, når det kommer til netop gastronomi og madoplevelser. Udfordringen var dermed at promovere fransk gastronomi og bekræfte mangfoldigheden i den franske madkultur på en uformel måde gennem et aperitif-koncept, der skulle ramme et stort antal af dansker.

02 | Solution

Vi valgte at starte hos det mest besøgte og gastronomiske knudepunkt i København – Torvehallerne. Vi organiserede et fransk marked kaldet ’Apéritif à la française’. Et gratis, offentligt marked, som gav franske importører mulighed for at sælge deres kvalitetsprodukter til en interesseret målgruppe. Markedet lå placeret i et stort telt foran Torvehallernes bygninger, hvor udstillere, importører og distributører med franske produkter (vin, mad, øl, alkohol og andre relaterede produkter (knive, tallerkener, osv.) der illustrerede fransk ”savoir vivre”) kunne præsentere og sælge deres produkter.

På åbningsdagen for markedet var der organiseret et VIP-event, hvor journalister, officielle repræsentanter fra Frankrig og betydningsfulde importører var inviteret. Billeder af ’Apéritif à la française’ var placeret på og omkring teltet for at inkludere de forbipasserende. Eventen var også kommunikeret ud til en bred skare af mediesamarbejdspartnere (print, online, e-mail) fra Aller Media, Copenhagen Food, Madbillet og La France magazine. Pressemeddelelser var blevet sendt ud, og ligeså var der information om eventen på diverse sociale medier (Torvehallerne, Madbillet.dk, Dining Week, gastronomiske steder osv.).

03 | Result

  • Omkring 30.000 besøgende i Torvehallerne i løbet af de to markedsdage
  • +70 brands repræsenteret i markedet
  • 20 samarbejdspartnere deltog i eventen
  • 4 mediesamarbejdspartnere hvilket resulterede i +1,2 million kontakter (kommerciel værdi i alt: € 81,300)

Interested in this case?

Peter Esper Larsen
Head of Food & Wine in Denmark

+45 (0)24 615 903
pel@ehrenbergsoerensen.com