Småland og Öland: Mere end bare Astrid Lindgren – positionering af det sydlige Sverige som destination i Tyskland


Client: Visit Småland and Visit Öland

01 | Challenge

 

Tysklands tætte placering på Sydsverige gør det til et vigtigt marked for regionen Småland og Öland. Destinationen havde brug for et lokalt lead-bureau til at hjælpe dem med at øge deres synlighed som en helårsdestination og øge opmærksomheden på, hvad destinationen har at tilbyde på det tyske marked.

02 | Solution

For at nå disse overordnede målsætninger skabte EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation et altomfattende multi-channel koncept, som omfatter PR, marketing og online aktiviteter på det tyske marked.

På en kick-off-workshop med kunden definerede vi præcise målgrupper og temaer, som skulle være fundamentet for vores integrerede kommunikationsstrategi. Småland og Öland ville specielt gerne promovere fire forskellige hovedtemaer: Friluft/natur, familievenlige ferier, kultur og gastronomi med bæredygtighed som undertema. Hvert af temaerne havde specifikke målgrupper tilpasset passende kanaler.

Strategien inkluderede PR-aktiviteter som pressemeddelelser, presseture (individuelle og grupper), influencersamarbejder, et proaktivt pressekontor og samarbejder med andre brands. Blandt andet de digitale aktiviteter indebar strategisk planlægning, publicering af redaktionelt indhold samt community management på deres sociale medier. EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation har også oprettet en Instagramkonto, som de driver for Småland og Öland. Herudover er der blevet skabt online reklamer, som er blevet vist på sociale medier som Instagram, Facebook og Google med formål om at inspirere den tyske forbruger.

03 | Result

Småland og Ölands full-service-løsning på det tyske marked har skabt øget opmærksomhed om destinationen i Tyskland og ledt til følgende resultater på blot seks måneder:

  • Tre influencersamarbejder med en total rækkevidde på 2.980.535 personer og en gennemsnitlig engagement rate på 8,46
  • Tre individuelle presseture med medierepræsentanter med fokus på emnerne natur, kultur og gastronomi
  • Syv pressemeddelelser tilpasset de forskellige temaer og målgrupper
  • Udvikling og tilpasning af en lokal tysk landing page www.visitsmaland.se/de med med sæsonpræget indhold, der skal promovere Småland og Öland året rundt
  • Fra juni til september 2022 er Facebookkontoen blevet besøgt minimum 1,500 gange og haft en gennemsnitlig rækkevidde på 237.900 personer
  • Fra juni til september 2022 har Instragramkontoen fået 900 flere følgere og haft en gennemsnitlig rækkevidde på 62.500 personer
  • Deltagelse i det mest kendte tyske netværkingsevent for medie repræsentanter inden for turismesektoren med 25 aftaler
  • To advertorials på 10 sider med inspirerende indhold og en rækkevidde på mere end 85.000 rejsende med interesse for natur og camping

Fotokreditering: Visit Småland og Visit Öland
 

 

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & Adm. Direktør

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com