Fra Google Street View til SheepView360


Client: Visit Faroe Islands

01 | Challenge

Visit Faroe Islands havde et ønske om at få Færøerne placeret på verdenskortet som en interessant og smuk destination. Udfordringen var dog, at dette skulle ske med kun et meget begrænset budget til rådighed. Spørgsmålet var derfor, hvordan man mest effektivt kunne få verden til at opdage, at Færøerne eksisterer.

02 | Solution

Visit Faroe Islands manglede en kreativ idé, der kunne skabe  stærke resultater i kraft af en skarp medieeksponering, hvis Færøerne skulle blive set og hørt. I modsætning til næsten alle andre dele af Europa var Færøerne ikke at finde på Google Street View – og det blev udgangspunktet for kampagnen SheepView360.

 

Færøske får blev udstyret med 360-kameraer, som uploadede billeder til Google Street View, og via en taktisk stærk PR-kampagne blev historien fortalt: at det færøske folk lavede deres egen, om ikke Street View, så Sheepview. Gennem bloggen FaroVia, blev der løbende lanceret film med den færøske kvinde Durita Dahl Andreassen, som frontperson.  Kampagnen blev pitchet bredt til medier i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, England og USA. Samtidig blev den færøske befolkning opfordret til at anvende  hashtagget #wewantgooglestreetview.

03 | Result

Som lead agency for kampagnen sikrede EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation en stærk mediedækning på den danske, svenske, norske, engelske, tyske og amerikanske marked som blev delt bredt.       

I alt blev over 1 milliard læsere, seere og lyttere eksponeret for kampagnen. Blandt andet dækkede medier som BBC, Huffington Post, the Guardian, Bild, Der Spiegel, Aftonbladet og Politiken kampagnen. 

Desuden blev Sheepview360 omtalt i Kina, Indien, Brasilien, Polen, Italien og Holland. 

Sheepview-kampagnen har høstet adskillige anerkendelser, herunder Cannes Lions i guld, sølv og bronze, to Danish Digital Awards, PR-Tigeren og svenske Stora PR-priset. 

Se kampagnevideoen her: