Languedoc at Sthlm Food & Wine


Client: Languedoc

01 | Challenge

Vinene fra Languedoc er ikke den mest berømte franske vinregion, selvom den er den største vinproducerende region i Frankrig, og desværre er den heller ikke opfattet som én af de bedste blandt vinforbrugere.

Languedoc regionen har, med dens komplette sortiment af rød, hvid, rosé og sparkling vine, et enormt potentiale på det svenske marked, da størstedelen af vinene går godt i spænd med den smag, som svenskerne sætter pris på. Dog skal Languedoc vinenes omdømme brandes på markedet. Ud over at Languedoc gerne vil minde fagfolkene om deres vinekspertise, er udfordringen at skabe kendskab blandt forbrugerne i et marked, hvor der er en stram alkoholpolitik. For at opnå dette arbejdede vi med et brandimage af ’Languedoc vine’ ved at deltage i Nordens største gastronomi- og vinmesse – Stockholm Food & Wine.

02 | Solution

For at få mest muligt ud af messen valgte vi at bygge en stor stand, som både var moderne og udsmykket med Languedoc regionens symbolske farver. Bag standen stod 4 svenskere, som elsker Languedoc vin og har nemt ved at skabe dialog med besøgende. Intet mindre end 15 forskellige vine blev præsenteret på standen, hvilket gjorde det muligt for de besøgende at smage et bredt udvalg og få en fornemmelse af hvilke vinskatte, som regionen gemmer på. POS, printet kataloger med information om vinene, som blandt andet inkluderede artikelnummer hos det svenske alkoholmonopol, blev distribueret til besøgende, så de efterfølgende kunne finde vinene i den butik, hvor de handler.

Messen løber over tre dage og finder sted hvert år i den anden weekend i november. Samtidig, som messen fandt sted, organiserede vi et seminar om dagen, hvor op til 120 personer kunne deltage. Til seminaret kunne man smage seks vine fra regionen med tilhørende osteplatte. Seminarerne blev ledt af en ’Master of Wine’, der med en smuk præsentation underviste om Languedoc vinene. Hver deltager fik en goodiebag efter seminaret, som indeholdt souvenirs, der relaterede sig til vinene og regionen.

03 | Result

 

  • 30.000 deltagere besøgte messen
  • Næsten 3.500 besøgende smagte mindst en af vinene på standen
  • 360 deltagere til seminarerne (alle seminarerne fuldt booket)

Interested in this case?

Patrick Leysen
Head of Food & Wine in Sweden

+46 (0) 733 784 012
pl@ehrenbergsoerensen.com