Finnair - på radaren


Client: Finnair

01 | Challenge

Finnair er et af verdens ældste flyselskaber i drift, og flyselskabet fejrer sit hundredårsjubilæum i 2023. Finnair er et netværksflyselskab, der har specialiseret sig i at forbinde passager- og fragttrafik mellem Asien, Nordamerika og Europa. Flyselskabet fra tre ruter fra Danmark: København-Helsinki, København-Doha og Billund-Helsinki om sommeren.

Som et udenlandsk flyselskab i Danmark har Finnairs udfordring været manglende viden om flyselskabet og dets services blandt danskerne samt en mangel på strategisk positionering af flyselskabet i det danske medielandskab. Derfor havde Finnair et ønske om at styrke sin position på det danske marked gennem strategiske PR-aktiviteter med et formål om at øge kendskabet til flyselskabets services blandt danskerne og sikre en større andel af medieomtalen.

02 | Solution

Løsningen for Finnair var et implementere proaktiv og reaktiv kontakt med medierne og pressen. I tillæg til et pressekontor bidrager EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation med strategisk rådgivning og generel støtte, hvad angår ekstern kommunikation, herunder at planlægge og eksekvere en bred vifte af kommunikationsaktiviteter, som pressemeddelelser, mediepitches, presseture og andre PR-aktiviteter.

Den brede PR-løsning sikrer konstant eksponering af Finnair i det danske medielandskab – både i luftfarts- & rejsemedier, forretningsorienterede medier samt i regionale/lokale og nationale medier. Gennem årene har vi arbejdet med en offensiv mediestrategi, hvilket har resulteret i et stort netværk af vigtige medier og journalister.

03 | Result

I løbet af et år adapterer og tilpasser vi adskillige pressemeddelelser til det danske marked, skriver pressemeddelelser specifikt for det danske marked, koordinerer tests af nye ruter for branchemedier og presseture, der resulterer i omfattende artikler i medier som Berlingske, Børsen og Politiken – samt magasiner som Femina og Søndag.

Artiklerne fra presseturene er længere artikler, der inspirerer danskerne ved at beskrive Finnairs services og destinationer, hvorimod artiklerne genereret fra pressemeddelelser er med til at skabe en kontinuerlig medieeksponering. Den brede mediedækning sikrer en større andel af medieomtalen og mere synlighed omkring Finnair og relaterede emner i medierne, hvilket resulterer i en stærkere position på det danske marked og øget kendskab til Finnair services blandt danskerne.  

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & Adm. Direktør

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com