Best Riesling Alsace


Client: Alsace wines (CIVA)

01 | Challenge

Vin fra Alsace har et godt ry, og kendskabet til vinene er stort. På trods af det, mener man i Alsace, at Riesling vinen har tabt ejerskab på markedet over de seneste par år. De yngre forbrugere (28-38 år) er mindre interesseret i Alsace, og restauranternes indkøb af vin fra Alsace falder. Riesling er en af de vigtigste druer, som Alsace regionen vil fokusere på. Udfordringen var dermed at skabe en fornyet interesse for Alsace Riesling blandt industrien og selvfølgelig forbrugerne.

02 | Solution

En event, hvor de bedste Alsace Riesling vine i Danmark blev udvalgt. Juryen bestod af otte sommelierer, som var nøje udvalgt af CIVA/Sopexa. Kampagnen indeholdt følgende elementer:

  • En Top 30 udvælgelse blandt 100 Riesling vine. Vinene blev bedømt ud fra et pointsystem.
  • Video fra eventen, som dokumenterede hvordan udvælgelsen forløb
  • Pressemeddelelse og nyhedsbreve om udvælgelsen inden eventen fandt sted
  • Microsite/hjemmeside med en præsentation af projektet og de 30 udvalgte vine, information om importørerne og link til deres websites for yderligere salg, forklaring på udvælgelseskriterierne og information om Alsace Riesling

  • Kommunikation på sociale medier, inklusiv konkurrence hvor man kunne vinde de forskellige udvalgte vine
  • Diplom og checks til alle de vindende vine
  • Vinprøver fra de vindende vine til 5 vinjournalister

Vi formåede at nå ud til hele målgruppen, som bestod af journalister, blogger, sommelierer, importører, forbrugere, med vores hovedbudskab: Oplev det bedste af Alsace Riesling - komplekse vine, men nemme at drikke, vine produceret med respekt for miljøet og for de ansatte.

03 | Result

Alsace Riesling bliver anderkendt på en ny og anderledes måde af vinindustrien, samt af vinentusiaster. Det stærke fokus har forøget opmærksomheden på Alsace Riesling, hvilket branchen har taget til sig. 30 Alsace Riesling vine er blevet udvalgt blandt 108 vine.

22 producenter og importører har haft en eller flere vindende vine. Ud over kommunikation med branchen, gennem nyhedsmail, pressemeddelelse og reklame, har forskellige medieinitiativer leveret +700.00 omtaler.

“Vi har arbejdet med EHRENBERG SØRENSEN Kommunikation gennem mange år i Danmark, Sverige og Finland. Bureauet giver os mulighed for at nå alle vores mål, hvad angår kommunikation, promovering og at tilføje værdi til alle vores vine og vores region, både i branchen og blandt forbrugere. De forskellige teams udviser både stor proaktivitet og arbejder stærkt reaktivt med PR så vel som med marketing.”

- Foulques AULAGNON, Export Marketing Manager, Conseil Interprofessionnel des Vins d'Alsace

Interested in this case?

Peter Esper Larsen
Head of Food & Wine in Denmark

+45 (0)24 615 903
pel@ehrenbergsoerensen.com