Barolo & Fiends
Client: Piedmont Wines
Client: Piedmont Wines
Vinene fra Piedmont er, ligesom alle andre italienske vine og gastronomiske produkter, mere populære end nogensinde i Sverige. For at bevare markedsandele, og endda videreudvikle salget, var udfordringen dermed at fastholde industriens interesse i vinene, såvel som at nå ud til flere ved at uddanne dem og få dem til at smage et komplet sortiment af vine fra regionen med et særligt fokus på økologiske vine, hvilket der i stigende grad efterspørges af det svenske alkoholmonopol (Systembolaget) og af restauranter. Yderligere var udfordringen at kommunikere dette ud til journalister og vineksperter fra forskellige vinklubber. For at opnå målet har vi organiseret en Barolo vindag hvert år siden 2018 på en stilfuld stand placeret i et moderne venue af høj kvalitet i Stockholm. Vindagen hedder ’Barolo & Friends’.
’Barolo & Friends’ består af et komplet program, som løber over en hel dag, hvilket gør det muligt at promovere vinene fra Piedmont til svenske journalister, importører, restauranter og sommelierer, såvel som forbrugere.
En masterclass, ledt af en italiensk ekspert, finder sted om morgen. Formålet er at undervise journalister og sommelierer om vinene og vise de seneste trends fra vinregionen.
Derefter åbner en vinsmagning med cirka 20 udstillere for hele den svenske vinindustri. Dette giver restauranter mulighed for at bestille vine, og producenter mulighed for at finde importører, som de kan arbejde sammen med i fremtiden. Om aften er der organiseret et seminar for vineksperter, efterfulgt af en åben vinsmagning for medlemmer af vinklubber. Målet er at få målgrupperne til at blive potentielle forbrugere af vinene og tale godt om dem til deres netværk (word of mouth).
Ud over antallet af besøgende, nye indkøb blandt restauranterne og forbindelsen mellem producenter og importører, så giver denne dag også mulighed for at opnå mange spin-offs på sociale medier.
Patrick Leysen
Head of Food & Wine in Sweden
+46 (0) 733 784 012
pl@ehrenbergsoerensen.com