Produktlancering af Chuck Taylor All Star II
Client: Converse
Client: Converse
I 2015 blev Converse Chuck Taylor All Star II moderniseret for første gang i 98 år. Den nye og forbedrede version af de klassiske Chuck Taylor skulle ramme hylderne i Skandinavien inden jul og manglede en hurtig kampagne i Danmark, Sverige, Norge og Finland for at booste synligheden i medierne og derved også salget.
Udfordringen lå i, at medierne allerede havde skrevet om den moderniserede version af den ikoniske sko, grundet lanceringen i USA samme sommer, hvilket gjorde nyhedsværdien lavere. Det var desuden off-season for canvas sko i Skandinavien, i den mørkeste, koldeste sæson på året.
Vores tilgang til lanceringen af Chuck Taylor All Star II blev nødt til at være tilpasset en hurtigt bevægende virkelighed, i en meget kort tidsperiode. Vi valgte at fokusere på at forkæle et udvalgt antal af journalister på hvert marked ved at give dem en eksklusiv forpremiere på de re-designede klassikere. Derved kunne vi booste hypen om den nye sko.
Da vi er et bureau på tværs af grænser, kunne vi effektivt komponere, skrive og tilpasse materialet, så det passede til alle fire markeder. Vi brugte Converses internationale pressemateriale, som vi tilpassede hvert marked i form af faktaark, pressemeddelelser, ”fun-facts” og produkt-billeder. Alle udvalgte topmedier blev kontaktet personligt vedrørende skostørrelse, så de alle kunne få sko at bruge til lanceringen.
Kampagnen resulterede i mediedækning på tværs af alle de skandinaviske lande. Blandt andre skrev MetroXpress, Euroman DK, Metromode, Elle.se, Finansavisen, Klikk.no, Trendi og MeNeiset om lanceringen. Ud over den skrevne presse, fik vi skabt stor synlighed via sociale medier og online blogs.
I alt nåede kampagnen ud til 3.049.000 igennem skrevet presse og 725.000 igennem sociale medier, med en samlet annonceværdi svarende til 424.000 DKK.
Allan Sonne Sørensen
Partner & Adm. Direktør
+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com